Lanceringsdatum
2022
Frequentie
pilot
Jeugdzorg Nederland is de branchevereniging voor organisaties die jeugdhulp, jeugdbescherming en/of jeugdreclassering bieden.
De vraag
Het was de diep gekoesterde wens van de directeur van Jeugdzorg Nederland om een magazine voor de vereniging te maken.“ “Een blad geeft identiteit,” zo roept hij al enige tijd. Maar er was ook twijfel bij de bestuursleden: Was dat niet achterhaald? We werken toch allemaal digitaal, online en papierloos? Toen belandde er bij één van de bestuursleden een magazine op de deurmat van de werkgever van haar partner. Het magazine bleef op tafel liggen en af en toe bladerden ze erin. Dat hadden ze niet gedaan met een online magazine. Dus misschien was het toch een goed idee, een magazine op de koffietafel?
De oplossing
Elma brainstormde samen met Jeugdzorg Nederland over de mogelijkheden. Die waren er talrijk. Jeugdzorg Nederland besloot een ‘pilot’ te doen: een eenmalige uitgave. Als de reacties van de leden positief zouden zijn en tijd en kosten in verhouding, zouden ze kunnen besluiten het papieren magazine vast toe te voegen aan hun zogenoemde middelenmix. Ze hadden ook een mooie aanleiding: in oktober organiseerden ze hun eerste ledencongres. Het magazine zou er (mede) voor kunnen zorgen dat de opbrengsten van dat congres verder verspreid worden.
Het resultaat
Een magazine dat inspireert en trots uitstraalt, dat identiteit geeft.
Het proces verliep prettig. In vrij korte tijd, circa twee maanden, kwamen we tot een bladformule, 28 pagina’s redactionele en 8 pagina’s commerciële content, en een prachtig vormgegeven magazine.
Lees hier meer over de samenwerking.