Keizelbos 1, 1721 PJ, Broek op Langedijk
+31 226 33 16 74

De 25 beste tips voor succesvolle e-commerce

 

Natuurlijk wilt u graag veel bezoekers in uw webshop. Maar vooral wilt u dat die bezoekers er daadwerkelijk kopen. Hoe u ze daartoe aanzet? Met simpele trucs. Het zijn soms maar kleine veranderingen die al een enorme ommezwaai teweeg kunnen brengen in het verkeer op uw site. Wij geven u 25 tips die helpen uw webwinkel tot een commercieel succes te maken. Doe er uw voordeel mee.

 

1. Design en usability

Flitsend design, prachtige foto’s en kleuren: natuurlijk wil het oog ook wat. Maar hoe mooi uw site er ook uitziet, het moet vooral duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Zorg voor evenwicht tussen design en overzichtelijkheid. Kies voor:
-aantrekkelijk kleurgebruik
-goede accenten
-balans en integriteit
-foto’s en beeld van hoge kwaliteit
-leesbaar lettertype

2. Aantrekkelijke prijzen

Kwaliteit is belangrijk, maar mensen kijken eerst naar de prijs:
-check prijzen bij vergelijkbare aanbieders
-creëer aanbiedingen
-gebruik de kracht van ‘gratis’: geef iets cadeau bij een grote bestelling

3. Gedetailleerde informatie over producten

Om het webwinkelen te vergemakkelijken is het belangrijk dat bezoekers eenvoudig kunnen zoeken in het aanbod en heldere informatie krijgen over de producten:
-vermeld altijd de prijs
-geef aan of het product voorradig is of dat een levertijd geldt
-toon gedetailleerde informatie, foto’s/video’s en reacties van andere klanten op het product
-gebruik filters als model, prijs, maat, kleur
-zet producten die voorradig zijn hoger in de zoekresultaten
-wees duidelijk over bijkomende kosten, zoals leveringskosten

4. Belicht nieuwe en populaire producten apart

Veel mensen hechten waarde aan trendy artikelen. Belicht producten die ‘in’ zijn apart. Net als nieuwe producten: zet ze op de voorgrond.

5. Simpel bestelformulier

Zorg voor een eenvoudige bestelmodule:
-beperk het aantal in te vullen velden
-accentueer verplichte velden
-gebruik geen captcha
-bied de mogelijkheid om te bestellen zonder te zijn geregistreerd

6.Call to action buttons

U wilt verkopen, dus zet uw bezoekers daartoe aan met korte en duidelijke call to action knoppen:
-gebruik termen als ‘bekijken’, ‘voeg toe’ en ‘koop’.
-maak call to action knoppen opvallend, makkelijk vindbaar
-gebruik 1 call to action per pagina

7. Opvallende winkelwagen

Zorg dat de winkelwagen – de plek waar de gekozen producten voor de klant worden verzameld – duidelijk zichtbaar is:
-zet de winkelwagen rechts in beeld
-laat zien – waar op de site men ook is – hoeveel producten de wagen bevat (‘1 item’ of ‘+1’)
-toon de geselecteerde items in de winkelwagen, inclusief prijs, model, foto
-de winkelwagen moet te bewerken zijn (bied de mogelijkheid van verwijderen)
-toon call to action buttons in de winkelwagen, zoals ‘bekijken’ of ‘nu kopen’

8. Geef keuzemogelijkheden bij de betaling

De een wil direct betalen met zijn bankpas, de ander wil afrekenen bij aflevering. Laat uw klant kiezen en bied verschillende betalingsmogelijkheden:
-bied mogelijkheden voor elektronisch betalen (bankpas, creditcard)
-geef de optie om te betalen bij aflevering

9. Wees duidelijk over de levering

Duidelijkheid over de aflevering van bestelde producten is cruciaal:
-reken, als het kan, geen leveringskosten of houd ze zo laag mogelijk
-bied verschillende bezorgmogelijkheden/-tijden
-maak gebruik van een betrouwbare bezorgdienst
-bied de mogelijkheid om het bestelde product ergens af te halen
-geef reële levertijden: op een pot jam wil men geen week wachten, op een aantrekkelijk geprijsde laptop wel

10. Wees bereikbaar

Uw site kan nog zo geweldig zijn en uw prijzen heel aantrekkelijk, niets is minder ergerlijk dan mails of telefonische vragen die niet beantwoord worden. Zorg er dus vooral voor dat u in contact blijft met de klant.
-neem de bestelling snel in behandeling
-neem evt. telefonisch contact op met de klant nadat zijn order is geplaatst
-stuur een e-mail ter bevestiging met informatie over de orderstatus en de levering

11. Verleidelijke prijzen

Trigger de klant met aantrekkelijke prijzen:
-toon ‘oude’ prijs en ‘nieuwe’ prijs (eerst/nu)
-geef items een speciale status: nieuw, bestseller, exclusief, geadviseerd door …..
-geef de aanbiedingsprijs weer in rood
-laat zien hoeveel artikelen er voor een bepaalde prijs voorradig zijn en hoeveel ze op een later moment kosten
-koppel een tijdslimiet aan een aanbieding (vandaag kost de laptop € 600, morgen € 700; u heeft nog X dagen, X uur, X minuten om te profiteren van deze aanbieding)

12. Gratis bezorging bij besteding van bepaald bedrag

Bied aan de leveringskosten te schrappen bij besteding vanaf een bepaald bedrag. Dat zet de klant ertoe aan meer te kopen.

13. Cumulatief kortingssysteem

Implementeer een soort ‘klantenkaart-systeem’ en ‘beloon’ uw klant. Het zorgt voor meer aankopen, als u klanten bonuspunten, een cadeau of korting biedt wanneer op den duur een bepaald bedrag in de webshop is besteed.

14. Korting

Stimuleer klanten meer te kopen door ze korting te geven bij besteding vanaf een bepaald bedrag. Hoe meer men besteedt, hoe hoger de korting. Bijvoorbeeld: bij besteding vanaf € 100 5% korting, bij besteding vanaf € 200 10%.

15. Goedkope setprijs

Laat zien dat het goedkoper is een complete set te kopen, dan enkel afzonderlijke delen. Bijvoorbeeld camera + telelens + flitser. Maak duidelijk hoeveel men daarmee bespaart.

16. Cross-selling

Doe suggesties voor de aanschaf van bijbehorende artikelen. Bestelt men een broek? Toon bijpassende shirts en schoenen. Koopt men een laptop? Toon een speaker, hoofdtelefoon en bureaustoel. Beperk het tot drie extra, kwalitatief goede producten.

17. Bedankpagina

De kracht van een ‘bedankt’-pagina wordt vaak onderschat. Met zo’n bedankje kunt u klanten nogmaals wijzen op producten die bij de bestelde items passen of op een speciale actie.

18. Content is king

Richt de inhoud van uw site op mensen, niet op robots/zoekmachines. Keywords zijn niet langer leading. Promoot uw product, speel in op emoties.

19. Re-sell

Zorg dat uw klant blijft terugkomen om bij u te kopen. Maak een klantendatabase en zorg dat u in beeld blijft. Breng uw klanten bijvoorbeeld regelmatig per e-mail op de hoogte van nieuws.

20. Goede zoekmachine

Zorg voor een goede zoekmachine op uw site. ‘Niet gevonden’ irriteert de gebruiker.
Bied de mogelijkheid om te filteren op prijs, toon productfoto’s met productinformatie, bied een winkelwagen én de mogelijkheid om vergelijkbare producten te bekijken.

21. Beperk de keuzemogelijkheden

Hoe meer varianten u van een product laat zien, hoe moeilijker de keuze voor de klant. Deel uw producten op in categorieën en verleid uw klant tot aankoop door slechts een beperkt aantal producten te tonen.

22. Countdown

Niets stimuleert meer om te kopen dan het idee dat men te laat zou zijn of het aanbod zou missen. ‘U heeft nog maar twee dagen om te profiteren’. Of plaats een klok die aangeeft hoeveel tijd men nog heeft.

23. Tijdsdruk

Implementeer elementen als ‘beperkte voorraad’ of ‘nog maar 10 exemplaren beschikbaar’.

24. Goed CMS

Voor het optimaal functioneren van uw webwinkel is een goed CMS vereist. Zo’n CMS is:
-gebruiksvriendelijk
-makkelijk doorzoekbaar
-flexibel
-snel
En het heeft een team van professionals eromheen dat de site in optimale conditie houdt.

25. Maak een ontwikkelplan

Breng eens in kaart wat u nu met uw site realiseert: traffic, paginabezoek, gemiddeld aantal aankopen per dag etc. Kies een indicator die het meest belangrijk is voor uw business en maak een plan om die in de komende 6 tot 8 maanden te verbeteren. Bijvoorbeeld:
-usability en interface
-communicatie met klanten
-content-strategie en promotie
-technische aspecten

Genoeg stof tot nadenken over uw e-commerce dus. Kunt u daar de visie van professionals bij gebruiken? Neem dan eens contact op met Elma Online via 0226 33 16 22. Met onze expertise op het gebied van e-commerce denken wij graag met u mee.